25
سپتامبر

تاثیرات دود سیگار بر بدن

دود کردن سیگار مهم ترین عامل مرگ سالانه 80 هزار شهروند انگلیسی است. از هر دو سیگاری یک نفر به دلیل ابتلا به بیماری های ناشی از دود کردن این ماده مخدر جان می دهند. اگر با آسیب هایی که دود کردن سیگار به بدن وارد می کند آشنا شوید، دود کردن این ماده مخدر را متوقف می کنید.
گردش خون
بلافاصله پس از دود کردن سیگار، مواد سمی وارد خون شده و مشکلات متعددی ایجاد می شوند:
– خون غلیظ شده و احتمال لخته شدن آن افزایش می یابد.
– فشار خون و میزان ضربان قلب افزایش می یابد که نتیجه اش فعالیت بیش از حد قلب است.
– عروق باریک شده و میزان اکسیژنی که توسط خون به اندام های مختلف منتقل می شوند کاهش می یابد.
این تغییرات سبب تنگ و لخته شدن عروق و خون می شود که نتیجه اش بروز سکته مغزی و حمله قلبی است.
قلب
دود کردن سیگار عضله قلب را تخریب و در روند گردش خون اختلال ایجاد می کند که نتیجه اش بروز بیماری عروق قلب، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری عروق محیطی و مغزی است. مونوکسید کربن و نیکوتینی که در دود سیگار وجود دارد سبب افزایش بیش از اندازه فعالیت قلب و لخته شدن خون می شود. سایر مواد سمی موجود در دود سیگار نیز سبب تخریب پوشش شریان های کرونری می شوند. در حقیقت، استنشاق دود سیگار، خطر بروز حمله قلبی را دو برابر می کند. اگر سیگار دود می کنید، احتمال ابتلا تان به بیماری عروق کرونر قلب دو برابر بیشتر از غیر سیگاری ها است. خبر خوب این است که تنها یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب 50 درصد کاهش می یابد.
معده
سیگاری ها بیش از افراد عادی در معرض ابتلا به زخم یا سرطان معده قرار دارند. دود کردن سیگار عضلاتی که معده را از مری جدا می کنند را تضعیف کرده و سبب ورود اسید معده به مری می شوند. دود کردن سیگار یکی از مهم ترین عوامل بروز و گسترش سرطان کلیه است. دانشمندان معتقدند افرادی که روزانه 10 نخ سیگار دود می کنند، یک و نیم برابر بیشتر از فرد عادی در معرض ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند.
پوست
دود کردن سیگار میزان اکسیژن دریافتی پوست بدن را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، دود کردن سیگار باعث پیر شدن زود هنگام پوست و بروز چین و چروک در آن می شود. دود کردن سیگار به طور میانگین پوست اطراف دهان و چشم ها را 20 سال پیر تر می کند.
مغز
اگر سیگاری هستید بیش از افراد عادی در معرض سکته مغزی قرار دارید. دود کردن سیگار خطر بروز سکته مغزی را دست کم 50 درصد افزایش می دهد که نتیجه اش آسیب مغزی و مرگ است. یکی از عوامل اصلی افزایش خطر بروز سکته مغزی در سیگاری ها آنوریسم مغزی – بیرون زدگی حباب گونه یکی از شریان های درون مغز – است.
ریه ها
دود سیگار ریه ها را نابود می کند. سرفه، سرما خوردگی و بروز حملات آسم از نشانه های آسیب دیدن ریه ها است. دود کردن سیگار می تواند زمینه بروز بیماری های جدی و مهلک – ذات الریه، آمفیزم و سرطان ریه – را فراهم کند. وابستگی به این ماده مخدر عامل مرگ 84 درصد مبتلایان به انسداد مزمن ریه و سرطان ریه است.
دهان و گلو
دود کردن سیگار باعث بروز مشکلات – تنگی نفس، زرد شدن دندان ها، بیماری لثه ها و از میان رفتن حس چشایی و بویایی – عدیده می شود. دود سیگار زمینه بروز سرطان های لب، زبان، گلو، حنجره و تارهای صوتی را فراهم می کند. خبر خوب این است که پس از ترک کردن سیگار، احتمال بروز سرطان ها در ناحیه سر و گردن کاهش می یابد.
تولید مثل و باروری
دود سیگار، به رگ هایی که وظیفه شان انتقال خون به آلت تناسلی مردان است آسیب می زند. اعتیاد به این ماده مخدر تعداد و کیفیت اسپرم ها را کم می کند و باعث ناتوانی جنسی در مردان می شود. وابستگی زنان به سیگار نیز قدرت باروری آنها را کاهش می دهد. نتایج بررسی های دانشمندان نشان داده، خطر سقط جنین، تولد نوزادان نارس و مرده را 25 درصد افزایش می دهد.
استخوان ها
دود کردن سیگار استخوان های بدن را ضعیف و شکننده می کند. پژوهشگران باور دارند، زنان سیگاری باید خود را برای دست و پنجه نرم کردن با پوکی استخوان زود هنگام آماده کنند.