02
اکتبر

تشدید آسم و برونشیت بر اثر وقوع ریز گرد

فوق تخصص بیماری های ریه گفت: وقوع پدیده ریزگرد باعث تشدید آسم و برونشیت می‌شود.حمید سهراب‌پور، فوق تخصص بیماری های ریه در گفت و گو با خبرنگار نبض شهر با اشاره به وقوع پدیده ریزگرد در استان خراسان رضوی از دو کشور ترکمنستان و افغانستان، اظهار کرد:ریزگرد ها باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی می شوند و این امر در افرادی که سابقه بیماری های تنفسی دارند تشدید می شود.

وی با بیان اینکه مردم برای کاهش آسیب های ناشی از وقوع ریز گرد ناتوان هستند، عنوان کرد: در دولت سابق برای کاهش وقوع ریزگرد بر روی شن و ماسه های روان، موادی همچون ریگ می پاشیدند، اما دولت فعلی این اقدام را انجام نمی دهد.

فوق تخصص بیماری های ریه خاطر نشان کرد: همچنین دولت موظف است برای کاهش وقوع ریزگرد بیابان زدایی را اولویت های خود قرار داده و با گسترش پوشش گیاهی مانعی برای افزایش این معضل ایجاد کنند.وی با اشاره به تشدید آسم و برونشیت بر اثر وقوع ریزگرد، تصریح کرد: مردم در روزهایی که بیشترین آلودگی هوا گزارش داده می شود بهتر است در منزل بمانند تا از ورود ریزگرد ها به ریه جلوگیری شود.

سهراب‌پور ادامه داد: ماسک های کاغذی برای جلوگیری از آسیب ریزگرد به ریه موثر نیست از این رو افرادی که مجبورند در ایام آلودگی هوا نیز در شهر تردد کنند باید از ماسک های صنعتی که تهویه دارد استفاده کنند.وی افزود: همچنین پیشنهاد می شود برای ادارات دولتی و خصوصی و حتی منازل، دستگاه تصفیه هوا استفاده شود تا کمترین آسیب به ریه وارد شود.

فوق تخصص بیماری های ریه عنوان کرد: برای کاهش مخاطرات ریزگرد داروی خاصی وجود ندارد، از این رو افرادی که در معرض این معضل قرار می گیرند باید مایعات بیشتری مصرف کرده و از وسایل محافظتی استفاده کنند.